středa 5. března 2014

Pozdrav z Vápenky - den sedmý - výlet do Trutnova

Ráno jsme se probudili a měli jsme ke snídani chleba se šunkou. Potom jsme šli kousek od Vápenky doleva a tam jsme nastoupili do autobusu a jeli jsme nejdříve do muzea. Tam jsme si dělali mýdlo. Bylo to z čistého parafínu a přidaných barev. Nalili jsme tu směs do formiček, které jsme si vybrali. Potom jsme to dali ven, aby to ztuhlo. Potom nám ho paní pomohla vyndat a dostali jsme fólii a modrou stužku a mýdlo jsme si zabalili. Maminky a tatínkové se můžou těšit na mistrovská díla/ mýdla.








 
Pak jsme si šli vyrobit náramek pro štěstí. Jeden z nás šel tkát na tkalcovský stav - to je takový stroj, který dělá koberce nebo látku a má 4 pedály. Potom jsme si mohli vyzkoušet šití, kolovrátek a další stroje. Jedno byla drtička, pak tam byla žehlička, necky.
Víme, že látka se dělá ze lnu. Semínka jsme ochutnali a byla dobrá. Kdo je jí každý den, nedostane prý rakovinu. Nejdřív se len zasadí. Potom, když je asi 20 cm vysoký, tak si ženy kleknou a plejou, vybírají plevel. Potom, když už je len velký, tak to vytrhnou i s kořenem a potom to nechají venku, kde to zmokne a dá se na to rosa, aby to trochu shnilo.
Pak se te len dál zpracuje, to jsme zkoušeli. Nejdříve jsme na trdlici ten len nalámali, pak jsme to na potěru přetahovali a lítaly z toho kousky stébla. Pak jsme to pročesávali na vochlici. Nakonec jsme to museli zamotat v provázek - upříst. Ještě jsme točili kolovrátkem a každý si to vyzkoušel. Taky jsme 5 krát zvedali žehličku. Potom jsme hledali masku černé Rózy. Měla černý obličej, protože záviděla všem přadlenám, že se naučily příst a ona ne. A měla krev u pusy, protože zakusovala slepuce do krku. Trochu jsme se báli.











Pak jsme odjeli od muzea do centra města Trutnov. Šli jsme na náměstí a tam jsme mohli jít do hračkářství, do informačního centra, do cukrárny. Nejvíc se kupovalo v hračkách lego - z kluků. Já - Patrik - jsem měl borůvkový dortík a chutnal jako borůvky, chutnal výtečně. Péťa si dal dvě zmrzky. A já jsem si koupil na cestu dvě kokosky. Prostě zákusky. Potom jsme jeli domů do Vápenky a teď to tady píšeme.
K obědu byla svíčková s brusinkami. Byla sladká a dobrá.

Reportři: David,  Petr, Patrik, Ivan, Matěj, Martin, Bára, Andy





PROJÍŽĎKA TRUTNOVEM NA JAGUÁRECH





paní učitelka Zelená v masce piráta


PATRIK: Ahoj mami, tati a brácho. Pozdravujte rodinné kočky a koupil jsem něco pro bráchu. Skáče to, je to něco jako míček, ale prozradím vám to až přijedu. Jinak pozdravujte strejdu Péťu a (těhotnou) Věrku. Byli jsme v Trutnově a koupil jsem si nějaké nové lego the Movie. Mám vás rád, Páťa.

DAVID: Ahoj mami a babi. Moc se mi tady líbilo a pozdravuj mého psa, Káču. Už se těším, až zase uvidím svého psa a prababičku. Ahoj David.

BARČA: Ahoj mami a tati. Těším se domů, až vám konečně dám velkou pusu na tvář. Doufám, že půjdeme do cukrárny a že si tam s taťkou něco koupíme. Moc bych pozdravovala Štěpánka a doufám, že to doma jde dobře. Máme se tu všichni dobře. Ahoj Barča.

PETR: Ahoj mami. Doufám, že jsi dneska měla dobrý oběd. My jsme měli polévku a svíčkovou s knedlíky. Já jsem si dal 5 knedlíků a všechno jsme snědl. Dneska jsme byli v Trutnově. Měli jsme rozchod a nejvíc si kluci kupovali v hračkářství lego the Movie. Pusu Petr.

ANDY: Ahoj mami a tati. Pozdravujte Gábinku, mám vás moc ráda. Ahoj Andy.

IVAN: Ahoj mami, tati, Patriku, Luky a Lucko. Mám se tady dobře, zítra už odjíždíme a vezu s sebou suvenýry. Vezu s sebou i nové lego. Už se těšim až s Lukym budu jezdit na motorce. Čau Ivko.

MATÝSEK: Ahoj mami a tati. Mám vás moc rád a možná až přijedu, jestli mi to dovolíte, tak budu hrát jenom na X-boxu. Čau, pusu Matěj.

Žádné komentáře:

Okomentovat